Dator status just nu

I februari månad gav min dator upp helt och vägrade starta. Jag själv fick panik eftersom jag dum som jag var inte gjort backup på det senaste 2-3 åren, och ringde direkt upp kundtjänst där jag köpt datorn för att höra om garantin fortfarande var giltigt. Tråkigt nog fick jag meddelandet om att jag hade haft datorn i 1,5 år och att garantin endast täckte ett år. Paniken växte sig allt starkare och jag var nära på att ge upp helt, men samlade mod och hörde mig för hur reklamationsrätten fungerade.

 

Fick information och efter samtalet var min avsikt att skicka in datorn på lagning. Min plan ändrades snabbt om efter att jag insett att det skulle dröja innan jag fick tillbaka den. Det hela slutade i stället efter lite diskussioner med nära och kära, att jag tog beslutet att lämna in datorn på lagning på en annan butik här i Norrköping i stället för en snabbare bedömning.

 

Det visade sig senare vara ett STORT MISSTAG, då jag efter att ha lämnat in datorn där fick besked via telefonen om att datorn var så pass skadad att det skulle kosta drygt 4000 kr för att laga den. Butiken rekommenderade mig med andra ord att inte laga den, och givetvis lyssnade jag på detta, och tog beslutet att jag inte hade råd som det såg ut nu att laga den. Hörde mig därför i stället för om en backup var möjlig för att rädda innehållet. Det visade sig att det var möjligt som tur var, och jag kom några dagar senare förbi med min externa hårddisk för att göra backupen möjlig. Under samtalet hörde jag mig för noga om vad det fanns för möjligheter att få ut ersättning. Kunde hemförsäkringen täcka något? Hur var det med reklamationsrätten? Skulle jag fortsätta tvingas delbetala på en dator som inte var fungerande? Butiken lovade mig ett intyg att visa upp för hemförsäkringen och jag gjorde klart och tydligt klart för butiken att jag skulle skicka datorn vidare för en andra bedömning på stället där jag först köpt datorn. Därefter avslutades samtalet.

 

Därefter tog det någon dag innan ett sms ramlade in på telefonen, om att backupen var gjord och att jag kunde komma och hämta ut mina grejer. När jag kom in i butiken visade det sig sedan att DATORN inte var där! I stället fick jag endast ut en tom datorväska och min externa hårddisk med alla bilder och dokument. Det visade sig alltså att butiken valt att mosa sönder min dator helt utan min tillåtelse, och något intyg fick jag aldrig. Utan i stället fick jag ett intyg där det själva skrivit under att jag hade gått med på att det fick mosa min dator. Detta var naturligtvis något jag aldrig hade gått med på då min avsikt hela tiden var att skicka den vidare för en andra bedömning.

 

Själv gick jag därifrån fundersam på om det hela verkligen hade gått rätt till. Kände tårarna komma, men ilskan var desto större. Kontaktade direkt Konsumentverket som direkt poängterade att ärendet verkligen inte gått rätt till, och sedan dess har vi tillsammans krigat för att få rätten på min sida. Nu återstår dock en ARN-anmälan och sedan får vi se vart vi hamnar. Allt känns verkligen så ledsamt och jag känner mig så besviken på allt. På mig själv för att jag inte visste bättre, och inte skickade in den till rätt ställe på direkten. Men framförallt på butiken som lurade mig totalt.