Valborgsmässoafton



Valborgsmässoafton
, sista april eller vardagligt valborg, finlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien och Tyskland den 30 april eller 1 maj. Traditionen grundar sig på de hedniska högtider som funnits spridda i Europa, men har senare kommit att sammankopplas med Heliga Valborgs kult, mot häxtro och onda andar, som uppstod speciellt efter hennes död år 779.


Jag kommer fira Valborgsmässoafton tillsammans med människor som betyder mycket för mig. Bland annat har vi bestämt att jag, Alva och min lillebror Erik ska träffa min äldre bror och hans kompis Mattias, lite senare runt 17:00 tiden. Vi ska gå / åka bort till Folkets park där majbrasan kommer vara i kväll, vi ska åka lite karusseler och titta på tivolit som Axelsnöjesfält håller. Det blir första gången som min lilla plutta, Alva ska åka karussel. Undra om hon kommer tycka om det eller hur hon kommer reagera? Men det lär vi märka så småningom. Vet inte om resten av familjen ska bort dit en stund, i så fall kanske vi umgås med dom lite. Jag hade gärna viljat åka karussel med Alva & Kalle tillsammans

 Nu ska jag stänga ner datan här och fixa ordning mig lite inför i kväll. Sen ska vi äta mat här hemma snart, innan vi ska ta bussen in emot city om ett par timmar. Vad ska ni göra i dag på Valborgsmässoafton?
Postat av: elle

hej jag har en blogg till nu så du vet det kommer lägga ner den andra vart efter orkar ej med denna människa men har kvar den ett tag. så du vet. vi ska ta de lugnt på valborg idag äta gott o mysa. behöver de efter allt. kram på dig. min nya blogg får du sen på lunar mail

2009-04-30 @ 15:36:21 / http://skablimamma.blogg.se/
Postat av: Kela

Jo, men är man inställd på nåt så är det ju klart att man läser mellan raderna. För du tycker inte att du resonerar konstigt, men många andra gör!



Och nej, det verkar du ju inte ha, eftersom att du frågade "Vadå skäms över sina barn? Vad pratar du om? Jag skäms verkligen inte över min dotter, hon är det bästa som hänt mig." när jag bara svarade på ditt tidigare inlägg som löd

"Det jag svarade var återigen; Jag är stolt över att var ungmamma & ensamstående. Jag har fixat allt själv och skämms inte över att vara ung och ha barn."



Klart man ska vara stolt över att man klarar sig bra trots sin unga ålder, men det är inget man behöver skylta med. Det är min poäng vilket du inte verkar förstå.



Det hade dessutom inte spelat någon roll på vilket sett jag sagt det till dig på, för du hade vänt alla taggarna ut endå.

2009-04-30 @ 16:46:30 / http://xkela.blogg.se/
Postat av: Kela

Och dina "kompisar" missuppfattade det mest. Folk älskar dramatik och bråk, nalkas det bråk så lägger dom gärna sig i bara för att det är roligt liksom.

2009-04-30 @ 16:47:45 / http://xkela.blogg.se/
Postat av: Nadja - 16 år & mamma till Leija

Svar; Jag tror att den är köpt på Lindex, det är inte jag som köpt den.. Men jag tror att det stod Lindex när jag kollade på lappen. Du får kika in där! :)

2009-04-30 @ 18:42:07 / http://nadja92.blogg.se/
Postat av: andrea

svar:

jag tror att biljetterna kostar minst 300 kronor ;)

2009-05-01 @ 13:54:50 / http://elinochandrea.blogg.se/
Postat av: Zanna

du har inte skrivit på ett tag nu:)

2009-05-03 @ 15:57:57 / http://theospappamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: