31 roliga frågor till Alva

Barn ställer många frågor. Ibland samma fråga om och om igen. Studier visar att unga barn frågar omkring 300 frågor varje dag. I det här inlägget har jag därför valt att ställa 31 stycken frågor till Alva. För nu tyckte jag att det var min tur att faktiskt få fråga för lite omväxlings skull.

 

Vad dagdrömmer du om?
Ja, lite då och då brukar jag dagdrömma om vad jag ska göra den dagen. Typ något speciellt. Som nu till exempel när jag tänker på tjejkvällen. Den som jag anordnar på fritidsgården och som snart äger rum.

 

Vad gör dig glad?
Jag brukar väldigt ofta bli glad om någon gör något roligt. När någon får mig att skratta, eller typ gör en rolig grimas. Jag brukar också bli glad när jag tänker på något som jag ser fram emot.

 

Vem gillar du på förskolan/skolan och varför?
Just nu gillar jag en kille i min klass, men jag vill inte säga vem. Det är svårt att beskriva varför jag tycker om honom. Det är svårt att säga varför jag har känslor för honom men han är liksom snäll. Han är fin och rolig.

 

Om du fick hitta på vad du ville just nu, vad skulle du göra?
Då skulle jag ringt min bästa vän, Mabel. Vi skulle fixa en super stor fest och bjudit in alla våra vänner. Självklart skulle de vara föräldrafritt så att vi kunde flörta med killarna som vi tycker om.

 

Vad ser du fram emot när du vaknar på morgonen?
Jag ser fram emot att gå till skolan, träffa mina vänner och killen jag tycker om.

Hur skulle du beskriva en helt perfekt dag?
En perfekt dag för mig skulle vara att jag fick sova hur länge jag ville. När jag kände mig redo för att vakna, då skulle mamma servera frukost på sängen i form av pannkakor med massor med gott.

 

Hmm.. vad skulle jag ha gjort efter?

 

Jag skulle fått en massa presenter, en ny mobil och en kattunge. Typ allting. Det skulle vara typ som min födelsedag. Jag skulle få hela skiten.

 

Efter jag har fått alla presenterna så skulle jag få välja mat. Det skulle bli grillat. Sen får jag mer presenter, och så ger jag några presenter till min bästis Mabel. Bara för att vara snäll. Sen har jag och Mabel fest hela kvällen utan att mamma får vara med.

 

Hmm..

 

Sist men inte minst går alla hem. Förutom killarna som jag och min bästa vän tycker om. Då har vi en dejt och sen får killarna sova över. Vi ser en skräckfilm tillsammans, och håller varandra i handen. Bara för att vi inte ska bli rädda. Sen sover vi.

 

Vilken seriefigur får dig att skratta mest?
Hmm…. Jag har inte direkt någon.

 

Om du öppnade en butik, vad skulle du sälja?
Kläder och smink produkter.

 

Vad skulle du heta om du var en superhjälte och vilken skulle vara din superkraft?
Jag vet inte vad jag skulle heta, men jag måste tänka vad jag vill ha för superkraft först. Hmm.. min superkraft? Det skulle vara coolt att kunna resa tillbaka i tiden. Då skulle man kunna fixa saker som har blivit fel, typ om man har blivit osams med någon. Så ja, det skulle vara min superkraft. Kanske skulle jag då heta Fixar Alva.

 

Ja, det skulle nog ha funkat.

 

Vad är det bästa med att vara på stranden?
Det bästa med att vara på stranden? Det är att jag får busa i vattnet. Jag gillar vatten för där känner jag mig levande.

 

Om du fick odla något hemma, vad skulle det vara?
Jag skulle vilja odla en paprika. För det är så gott.

 

Vad får dig att känna dig modig?
Himlar med ögonen och ser mycket fundersam ut. Jag brukar inte vara modig så mycket, jag är väldig fånig av mig kan man säga. Men jag brukar få mod när jag är med min bästis. Hon är modig och vågar liksom hålla i en spindel. Men ibland kan jag känna mig modig själv, när jag till exempel ska ta en spruta. Då brukar jag tänka på att de är bra att jag tar den här sprutan och att de kanske gör att jag kan leva längre i livet.
Vad får dig att känna dig älskad?
Jag känner mig älskad när mamma säger att hon älskar mig, kramar och pussar mig. 
 

Hur visar du kompisar att du tycker om dem?
Jag brukar säga att jag älskar dom, vi skrattar tillsammans och vi kramas. Ibland köper jag också presenter för att visa uppskattning lite extra.

 

Vad känner du när du får en kram?
Det beror på vem jag får den utav. Om jag till exempel skulle få den av killen som jag gillar så skulle jag bara bli.. helt förstenad. Men om jag skulle få den av min bästis eller min mamma. Då skulle jag bara krama tillbaka.

 

Om gosedjur kunde prata, vad skulle de säga?
Om det skulle vara Kattis (mitt gosedjur sedan jag var liten) så skulle den säga: Hej Alva, min bästa vän. Vill du leka eller prata om något som har varit dåligt i skolan?

 

Vad tycker du det är som gör någon snäll?
Det är när något verkligen visar att den bryr sig om mig. När den typ tar hand om mig när jag har ramlat eller så.

 

Hur skulle ditt dröm trädhus se ut?
Den skulle ungefär se ut som ett vanligt hus. Men det skulle ligga i ett träd och vara mycket bättre. Nedanför skulle det finnas en swimmingpool. Trädkojan skulle också rymma många personer, typ 30 pers.

 

Vad känner du när du har givit bort något?
Jag känner mig glad, och det känns skönt att ge bort något. Jag blir helt enkelt glad när någon annan blir glad.


Vad har du skrattat åt idag?
Idag har jag skrattat åt en tv-serie som jag har sett. Den var på Disney+ och innehöll en rolig scen.

 

Om du skrev en bok, vad skulle det handla om?
Den skulle handla om livet. Nej, den skulle handlat om mobbning. Varför man mobbar, och vad man kan göra om man blir mobbad.

 

Om du ritade allt som dök upp ditt huvud, vad skulle du rita nu?
Ingenting.

 

Om du fick sy kläder, hur skulle de se ut?
Som kläder? Om det skulle vara en outfit skulle jag tänka fest. Det skulle vart en fin klänning med ombré tyg i rosa, lila, blå och vitt.

 

Varför ska man hjälpa andra?
För att en dag kanske man själv behöver hjälp. Då kan det vara bra om man själv har ställt upp för någon annan innan. Då får man oftast hjälpen tillbaka när man själv behöver den.

 

Vad hade du serverat om du hade en restaurang?
Chicken Nuggets. De ska vara goda, typ Mcdonalds goda. Milkshakes ska finnas också, typ McDonalds milkshakes. Sen har vi också grillad mat och pizza.

 

Berätta om en dröm som du minns väldigt väl.
Den här drömmen kommer jag aldrig glömma. Det var den gången då jag drömde om min kompis. Eller han är typ min kompis. Drömmen var att han, jag och några vänner hade vattenkrig med ballonger. Vi var ute vid någon trädgård eller något. Vi kastade på varandra och sen skulle vi typ samlas i en ring.

 

Jag ställde mig bredvid honom och helt plötsligt pussade han mig. Sen efter det vaknade jag, och fick världens grimas i ansiktet. Jag tänkte då bara va? Är jag kär i honom eller vad?

 

Vad får dig att känna dig tacksam och glad?
Jag är tacksam över att jag har världens bästa mamma. Men också över att jag har världens bästa, bästa vän. Sen har jag också världens bästa familj (mormor & morfar).

 

Vart vill du resa? Hur skulle du ta dig dit?
Jag skulle vilja resa till Paris, och jag skulle flyga dit. Om jag fick bestämma skulle jag resa dit i första klass. Då skulle alla tro att jag var superkänd och alla skulle vilja ta bild med mig.

 

Vilka är dina favoritljud?
Favoritljud? Pruttljud. Det får mig att skratta.

 

Om du fick prata med ett vilddjur, vad skulle du fråga?
Jag skulle valt att prata med en delfin. Då skulle jag frågat hur det känns att bo i havet.

 

Vilket språk skulle du vilja lära dig?
Franska, men det lär jag mig redan nu i skolan.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: