RECENSION: WIGGLEKART


För några veckor sedan fick vi, en spännande överraskning, som vi haft mycket glädje utav här hemma hela familjen. Det var nämligen den fina rosa wigglekarten, som jag skrivit och berättat om tidigare här i bloggen. Den skickades hem i ett samarbete med Wigglekart.se, som jag var mycket glädjefull till att inleda.

När det kommer till mina första tankar, som faktiskt började redan inne på hemsidan, handlade de faktiskt om alla de färgglada färgerna som dessa fantastiska åkleksaker finns i och hur nya och moderna de är - jämfört med alla det andra klassiska åkleksaker som finns exempelvis bobbycars. Tankarna gick senare vidare in på hur smarta de fantastiska gummihjulen är som faktiskt gör att wigglekarten nästan tar sig fram helt ljudlöst! Dessutom är gummihjulen dessutom av hög kvalité och lämnar inga märken i golvet, vilket är ett extra plus!

Men det unika och smarta med Wiggleklart är egentligen att man varken behöver trampa med benen för att ta sig framåt eller ens använda batterier. Den tar sig fram helt själv – med en liten kraftansträngning från föraren. Den rör sig alltså framåt med hjälp av friktion, centrifugalkraft och inre energi, genom att föraren vrider ratten från sida till sida. Detta var en funktion mina bröder var en smula förvånade över, och om jag ska vara riktigt ärlig var jag lika förvånad men det fungerar faktiskt och är riktigt enkelt och smidigt - eller ja, åtminstone när man har fått in tekniken vilket barn ofta får väldigt fort.

Avslutningsvis har Wigglekart med andra ord många fördelar, ibland annat erbjuds det i många färger (limegrön, grön, blå, lila, rosa, röd, gul och grå). Det behövs inga pedaler eller batterier och den kan användas såväl inomhus, som utomhus och är nästan helt ljudlös. Utöver det har faktiskt Wigglekart en maxvikt på 100 kg, vilket innebär att de flesta familjemedlemmar (både barn som vuxen) kan åka med vilket gör Wigglekart blir något alldeles extra!